Controle op Social Media is hot!

Hoe ver gaat de vrijheid van een werknemer om Social Media te gebruiken?

Controle op Social Media?

Controle op Social Media is hot!

Er wordt heel wat online gezet op de zogenoemde social media (zoals facebook, Instagram en LinkedIn). Veelal is dat qua inhoud onschuldig of maatschappelijk aanvaard, maar soms is het echt ongepast. Ook al is de ongepaste uitlating in de privésfeer gedaan, het heeft soms wel effect op je werk of je werkgever of op zijn reputatie.

Een werkgever kan hierdoor (financieel) nadeel ondervinden. Voor veel werkgever is het belangrijk de reputatie van het bedrijf te bewaken. Er worden vaak duizenden euro’s uitgegeven aan sales- en marketingactiviteiten en dan is een ongepast bericht op facebook van een werknemer niet gewenst. Het kan grote (imago)schade betekenen. Er is dus voor de werkgever een groot belang controle uit te oefenen op de uitlatingen over het bedrijf en over het personeel. En we zien ook echt dat de werkgever meekijkt en controleert.

Let op: de gevolgen zijn groot Een sprekend voorbeeld vind ik nog steeds de kwestie van de chauffeur van een landelijk postbedrijf, waarbij dat bedrijf meteen afstand nam van een chauffeur die op facebook op zijn privéaccount ongepaste uitlatingen gedaan had over een aanslag in Istanboel. De chauffeur werd diezelfde dag op straat gezet. Hij had de richtlijnen geschonden dat hij als medewerker van dat postbedrijf respect moest tonen voor andere culturen, religies en waarden. En dat hij geen lasterlijk, grof, obsceen of bedreigend materiaal mocht plaatsen. Daar was hij in de fout gegaan.

Maar het is toch in de privésfeer gepost? Afhankelijk van de situatie (waaronder bijvoorbeeld de aard en de zwaarte van de functie, de positie binnen een bedrijf, eerdere waarschuwingen) kunnen uitspraken in de privésfeer wel degelijk een zekere rol spelen in de verhouding met een werkgever. Je bent dus niet altijd en niet volledig vrij alles te posten op social media, als het bepaalde grenzen overschrijdt.

Als de uitlating zo ongepast is, dat de werkgever meteen maatregelen wil nemen, is het in juridisch opzicht nog wel de vraag of dat zo maar kan. Heeft de werkgever richtlijnen die beschrijven wat wel en niet gepast is? Is er vastgelegd dat er maatregelen volgen als er ongepaste uitlatingen gedaan worden, ook in de privésfeer? Wordt er ook consequent een maatregel opgelegd of gaat het willekeurig in de praktijk? Al deze vragen maken het verschil.

Het hangt wel sterk af van de vraag of de werkgever richtlijnen hanteert voor het gebruik van social media. Zijn die er niet, dan kan het alweer anders liggen.

Heeft je werkgever een waarschuwing gegeven, ontslag op staande voet gegeven, ontbinding via de rechtbank verzocht? Vraag ons dan vrijblijvend advies.

Meer weten? Bel Peter van Van Alten Juridisch Advies of mail je vraag/verhaal naar advies@localhost.

 

Back To top Back to top